Personvern og informasjonskapsler

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre din brukeropplevelse når du besøker våre nettsider. Det brukes også informasjonskapsler for analyse av trafikk på nettsiden. Denne informasjonen kan ikke spores tilbake til deg som enkeltperson. Du kan selv endre innstillingene i din nettleser slik at informasjonskapsler ikke blir akseptert. Deaktivering av informasjonskapsler kan føre til at nettsiden ikke vil fungere optimalt.

Les mer

Jubileumskonsert 20 november

Det er ikke ofte at Handels Messias fremføres komplett og autentisk med kor, solister og barokkorkester.

Når hørte du Handels berømte MESSIAS komplett fremført sist?

De aller fleste fremføringer av dette fantastiske oratoriet er kun utdrag, med til dels betydelige kutt, for å oppnå kortere konserter. Verkets dramaturgiske inndeling i 3 akter blir stort sett ignorert ved fremførelser. Mye av den barokke kommunikasjon og retorikk er forsvunnet i våre moderniserte tolkningstradisjoner. En fra den tiden svært rik improvisasjonskultur er stort sett helt forsvunnet i dagens fremføringer.

Komplett og autentisk fremførelse

Vi har tenkt å gjenskape dette fantastiske kunstverk tilbake til sin opprinnelige form, slik Handel genialt hadde tenkt det.
Bodø Kammerkor, med 4 toppsolister og Barokkanerne, under ledelse av dirigent Jon Fylling, feirer sitt 40 års jubileum med en absolutt komplett oppsetning av dette fantastiske verket i Bodø Domkirke 13. mars 2022.

Hva er Handel MESSIAS komplett?

• Vi spiller absolutt alle satsene, slik Handel selv komponerte verket
• Verkets dramatiske form, med 3 akter og to pauser, kommer til sin rett
• Vi restaurerer barokkens musikkstil og retorikk, med betydelige innslag av improvisasjon, både hos solister, orkester og kor
• Tidsriktige instrumenter og Handels lydbilde i orkesteret
• Continuo-gruppen utvides til 6 ulike instrumenter slik at de tenkte fargenyanser i akkompagnementene igjen realiseres
• Vi bruker mannlig altsolist, eller kontratenor, som det heter i dag.

Hvorfor MESSIAS komplett ?

Fordi publikum fortjener å høre et av de mest sentrale kunstverk slik det ble komponert. Dette er å ta en av musikkhistoriens største komponister på alvor. Fordi en kulturell og musikalsk restaurering av kommunikasjon, spillemåter og retorikk i barokkens store verker, er nødvendig for at vi skal forstå denne viktige perioden i musikkhistorien, og for at den skal snakke til oss moderne mennesker.

Man forholdt seg ikke til musikk på samme måte i barokken, som i senere klassiske musikk-epoker. Likevel blir dagens fremføringer stort sett laget i lys av en modernisert konsert-kultur og en for barokkmusikkens spontanitet, kunstig og stivnet konsert-kommunikasjon. Her trengs en restaurering, og det representerer vi i vår oppsetning.

Hvem er Bodø Kammerkor?

Koret ble etablert i Bodø i 1981 av sanger og dirigent Reidar Sandstrak, for å skape et utøvende amatør-ensemble på høyt nivå i byen. Finn Normann Løvdahl, Elisabeth Kristensen Eide og Natallia B Hanssen har vært korets dirigenter fram til Jon Fylling overtok i 2015. Les mer om Bodø Kammerkor

Hvem er dirigent Jon Fylling?

Initiativtager, dirigent og konsept-ansvarlig for prosjektet. Fylling er en norsk kor- og orkesterdirigent, med diplomutdanning fra NMH i 1984. Han har gjestet flere internasjonale profesjonelle orkestre, som Kharkov Philharmonic, Szczecin Philharmonic, Lviv Virtuosos, og Filharmonisches Kammerorkester Berlin. Han holder masterclasses og kurs både i Norge og internasjonalt. Han har vært fast dirigent for blant annet Norske Kammersangere, Norsk Vokalensemble, Østfold Symfoniorkester og Telemark Symfoniorkester, og har spilt inn 5 CD-plater. Han er en meget allsidig dirigent og jobber med alle sjangre. Tidsriktige fremføringer av eldre musikk er et viktig fokus i hans oppsetninger.

Hvem er de medvirkende?

Sopransolist Tone Braaten

Har etablert seg som en av landets fremste tolkere av barokk vokalmusikk. Hun tok master ved NMH i 1996, og synger fast i den profesjonelle vokalgruppen NORDIC VOICES. Hun har spesialisert seg på barokk og klassisk repertoar, men samtidsmusikk er også en viktig del av hennes prosjekter.

Altsolist Daniel Sæther

Ung og fremadstormende kontratenor, allerede engasjert ved flere kjente barokk-prosjekter til strålende kritikker, både her i landet og utenlands. Har hatt roller ved Den Norske Opera, og sunget ved Oslo Kirkemusikkfestival

Tenorsolist Jerker Dahlin

Barokk-ekspert bosatt i Sverige, internasjonalt etablert, spesielt ved oppsetninger av barokk-operaer, blant annet ved Drottningholms-operaen. Han studerte ved Musikkonservatoriet i Falun, ved Norges musikkhøgskole og ved Den kongelige danske musikkhøgskole.

Bass-solist Trond Gudevold

Tilhører topp-skiktet i landet, med jevnlige oppdrag både i opera, musikal og klassiske oppsetninger. Han er utdannet ved Statens Operahøgskole, og har hatt roller i en rekke opera-oppsetninger, og sunget det sentrale oratorie-repertoaret med de fleste norske orkestre.

Barokkorkesteret BAROKKANERNE

Ble opprettet i 1989, og er landets ledende barokk-orkester. Musikerne er profesjonelle frilans barokkspesialister som spiller på tidsriktige instrumenter. Kjente internasjonale barokk-spesialister har ledet ensemblet i konserter, plater og TV-produksjoner. Orkesteret engasjeres jevnlig av norske kor for oppsetninger av barokkens store kor-verk.

Konsertmester Catherine Martin

Engelsk barokkviolinist utdannet ved St Anne’s College, Oxford University og Guildhall med violinstudier med David Takeno. Catherine spesialiserer seg på tidlig musikk med originalinstrumenter, og har ledet et av englands ledende barokk-ensembler, Gabrieli Consort and Players i 11 år. Hun har jobbet ved Early Opera Company, og gjeste-ledet orkestre som The English Concert og Florilegium. Hun spiller også harding-fele (!) og har ledet flere produksjoner med Barokkanerne. Hun har ledet Salomon String Quartet siden 2003, og underviser ved Royal College of Music i London

Universelt utformet nettsidefra Digitalt Byrå